Vooler etähoito: Etähoitajan käyttöohje Vooler Appille tabletissa

Tervetuloa Voolerin etähoito -palvelun käyttäjäksi. On mukava päästä auttamaan sinua hoivapalveluiden tekemisessä. Tämä on käyttöohje on tehty helpottamaan työn tekemistä. Se sisältää Vooler appin käyttö- ja video-ohjeet.

Sisällysluettelo

  1. Koulutusvideot
  2. Hoitajan käyttöliittymä
  3. Hoitajan käyttöliittymä kuvapuhelun aikana (videohuone)
  4. Kuinka etäkäynti tehdään
  5. Kuinka vastaan tulevaan kuvapuheluun
  6. Kuinka lopetan puhelun
  7. Kuinka lukitsen videohuoneen
  8. Kuinka vaihdan käytettävää kameraa (etu-/takakamera)
  9. Vinkki: Mikrofoni ei toimi
  10. Vinkki: En kuule ääntä
  11. Vinkki: Hoidettavan soittonappula ei ole vihreä
  12. Vinkki: Automaattivastauksella ja kiosk-tilassa oleva tabletti ei vastaa soittoon
  13. Vinkki: Hoidettavan videokuva ei näy
  14. Vinkki: Hoidettavan ääni ei kuulu

Koulutusvideot

Alla voit katsoa kaikki tähän koulutukseen liittyvät videot yhdellä kertaa.

Katso video-ohje klikkaamalla kuvassa olevaa soita-nappulaa (play).

Hoitajan käyttöliittymä

Hoitajan käyttöliittymä appissa on rajoittuneempi kuin selaimessa. Siinä on alla luetellut ominaisuudet.

Hoitajan käyttöliittymän kuva tabletissa.

Valikko (menu)

  • Valikko avataan “Valikko”-nappulalla
  • Valikossa on kielivalinta
  • Valikossa on kirjautuminen ja uloskirjautuminen. Uloskirjautuminen vaatii käyttäjätunnuksen ja salasanan.
  • Valikossa on asetukset, jonka alta löytyy muutamia asetuksia ja versionumero.

Soittonappulat

  • Soittonappula on harmaa (appi) tai sitä ei ole (selain) sekä tila on “Poissa”

    Käyttäjällä on käytössä tietokoneen selain ja Vooler ei ole auki selaimessa. Pyydä käyttäjää avaamaan Vooler osoitteessa app.vooler.fi ja kirjautumaan sisään, jos hän ei ole kirjautuneena.
  • Soittonappula on oranssi appissa tai sitä ei näy selaimessa sekä tila on “Varattu.”.

    Käyttäjällä on menossa puhelu tai hänelle soitetaan parhaillaan. odota puhelun loppumista. Kun puhelu loppuu soittonappulan väri muuttuu vihreäksi ja voit soittaa hänelle.
  • Soittonappula on vihreä, mutta siinä on kaksi raitaa sekä tila on “Mobiili” appissa ja selaimessa “Poissa”.

    Käyttäjällä on mobiilaite ja siihen asennettuna Vooler appi. Vooler ei ole päällä laitteessa, laite on sammutettuna tai laite ei ole verkossa. Voit yrittää soittaa käyttäjälle ja hänen laitteensa ilmoittaa tulevasta puhelusta soittoäänellä tai mikäli hän käyttää jotakin muuta appia, niin ilmoitus tehdään ruudulla näkyvällä notifikaatiolla. Soittoaika voi olla normaalia pidempi.
    Vooleria kiosk-modessa käyttävällä asiakkaalla tämä tarkoittaa yleensä sitä, että laite on sammunut (verkkojohto irti tai sammutettu) tai ilman verkkoyhteyttä. Tarkista tilanne puhelinsoitolla tai lähikäynnillä. Tarkista sähköjohto ja käynnistä laite uudestaan. Jos vika ei poistu, ota yhteyttä Voolerin tukeen.

Älä häiritse tila

Älä häiritse tilassa laite ei ota vastaan soittoja. Voit käyttää tätä töajan ulkopuolella tai kun et halua saada soittoja tai palvelupyyntöjä. Selaimella vastaava toiminne tehdään poistumalla app.vooler.fi -sivulta.

  • Älä häiritse tila on pois päältä kun sen nappula on vihreä ja päällä kun punainen. Klikkaamalla nappulaa laitat tilan päälle ja pois päältä.
    <->

Katso video-ohje klikkaamalla kuvassa olevaa soita-nappulaa (play).

Hoitajan käyttöliittymä kuvapuhelun aikana (videohuone)

Katso kohdasta “Kuinka teen etäkäynnin”, kuinka aloitat kuvapuhelun ja saat näkyville kuvapuhelun käyttöliittymän.

Katso video-ohje klikkaamalla kuvassa olevaa soita-nappulaa (play).

Seuraavat ominaisuudet toimivat sekä tietokoneen selaimessa että Voolerin appissa tabletissa ja älypuhelimessa. Klikkaamalla nappulaa vaihdat sen tilaa tai aloitat toiminteen käyttämisen.

  • Mikrofoni päälle (vihreä) / pois päältä (punainen)
    <->
  • Videokamera päälle (vihreä) / pois päältä (punainen)
    <->
  • Lopeta puhelu klikkaamalla punaista lopeta-nappulaa
  • Chat-ikkuna avataan ja suljetaan alla olevan näköisellä nappulalla. Nappulan päällä näky pienessä punaisessa laatikossa lukemattomien viestien määrä. Chat ei ole suositeltava kommunikointitapa etäkäyntien aikana, mutta on käytettävissä esimerkiksi omaisten tai muiden hoitajien kanssa.
    • Klikkaamalla chat-nappulaa avataan näkyville chat-ikkuna.
    • Alla olevan näköinen chat-nappula tarkoittaa, että käyttäjällä on 2 lukematonta chat-viestiä.
  • Videokameran vaihtaminen
    • Vaihda käytettävää kameraa, esim. tabletin etu- ja takakamera klikkaamalla kamera-nappulaa
  • Lukitse videohuone
    • Videohuoneeseen voidaan tulla puhelinsoitolla tai salaisella kutsulinkillä. Jos olet jakanut huoneen kutsulinkkiä muille käyttäjille, niin saatat haluta lukita huoneen videopuhelun ajaksi. Tätä käytetään esimerkiksi kun tehdään samalla kutsulinkillä julkisia viriketilaisuuksia.
    • Videohuone on auki kun lukko-nappula on vihreä ja lukossa punainen. Klikkaamalla nappulaa lukitset ja avaat huoneen lukon.
      <-.>
    • Linkillä kutsutut käyttäjät päästetään huoneeseen klikkaamalla alla olevaa “HYVÄKSY” -nappulaa. Vastaavasti pääsy kielletään klikkaamalla “HYLKÄÄ” -nappulaa, jonka jälkeen käyttäjä ei enää voi yrittää tulla huoneeseen.

Kuinka etäkäynti tehdään

Etäkäynti tarkoittaa kuvapuhelun soittamista hoidettavan tablettiin. Hoidettavan tabletti voi olla auto-vastaustilassa, jolloin vastaaminen tapahtuu automaattisesti n. 7 sekunnin hälytysäänen jälkeen.

  1. Etsi kontaktiryhmästä henkilö, jolle haluat soittaa. Voit hakea henkilön selaamalla käyttäjälistaa tai hakemalla nimellä.
  2. Huomioi, että voit avata ja sulkea palveluryhmän klikkaamalla sen otsikkoa.
  3. Soita henkilölle klikkaamalla vihreää soitto-nappulaa.
    • Henkilöllä on Vooler päällä ja hänelle voi soittaa
    • Henkilöllä on mobiililaite, mutta Vooler ei ole tällä hetkellä päällä. Voit yrittää soittaa hänelle ja hän vastaanottaa soiton, jos mobiililaite on päällä. Yhdistäminen voi kestää tästä johtuen pidempään.
  4. Odota puhelun yhdistymistä.
  5. Puhelun vastaanottaja voi hylätä puhelun, jolloin näet alla olevan ilmoituksen.
  6. Videohuone ja kuvapuheluyhteys avautuvat, kun puhelu yhdistyy.

Katso video-ohje klikkaamalla kuvassa olevaa soita-nappulaa (play).

Kuinka vastaan tulevaan kuvapuheluun

Tuleva puhelu hälyttää soittoäänellä ja näyttää tulevan puhelun tiedot.

  1. Vastaa puheluun klikkaamalla vihreätä “HYVÄKSY” -nappulaa. Hylkää puhelu klikkaamalla punaista “HYLKÄÄ”-nappulaa.
  2. Hyväksymisen jälkeen videohuone aukeaa ja kuvapuhelu käynnistyy.

Katso video-ohje klikkaamalla kuvassa olevaa soita-nappulaa (play).

Kuinka lopetan puhelun

  1. Lopeta puhelu punaisella “Lopeta puhelu”-nappulalla.
  2. Vahvista puhelun lopettaminen “Kyllä” -nappulalla.

Katso video-ohje klikkaamalla kuvassa olevaa soita-nappulaa (play).

Kuinka vaihdan käytettävää kameraa (etu-/takakamera)

Voit vaihtaa käytettävää kameraa. Tableteissa on etu- ja takakamera.

  1. Kamera vaihdetaan klikkaamalla kameranappulaa. Jokainen klikkkaus ottaa aina seuraavan kamaran käyttöön.

Katso video-ohje klikkaamalla kuvassa olevaa soita-nappulaa (play).

Vinkki: Mikrofoni ei toimi

  1. Tarkista, että mikrofoni on Voolerissa päällä eli vihreä. Jos se on punainen (mykistetty) napsauta se päälle.
  2. Jos käytät ulkoista mikrofonia, niin tarkista, että mikrofoni on kiinni laitteessa tai Bluetooth-mikrofoni on kytkettynä ja toimii laitteessa.
  3. Käynnistä Voolerin appi uudestaan mikäli mahdollista.
  4. Tabletti uudestaan painamalla pitkää’n virtanappulaa ja aloita alusta.
  5. Ota yhteyttä tukeen ja pyydä apua.

Vinkki: En kuule ääntä

  1. Tarkista onko mahdollinen ulkoinen korvakuuloke kytketty kunnolla laitteeseen.
  2. Tarkista, että laitteen ääntä ei ole mykistetty laitteen asetuksissa tai äänenvoimakkuuden säätönappulalla. Kokeile laittaa ääni voimakkaammalle.
  3. Laitteen uudelleenkäynnistäminen auttaa yleensä.
  4. Kokeile esim. Youtube-videolla tuleeko kaiuttimesta ääntä muilla ohjelmilla. Jos ei tule, niin käy tarkistamassa laitteen ääniasetukset. Kun kuulet ääntä muista ohjelmista, niin oletettavasti alat kuulla ääntä myös Voolerista.
  5. Ota yhteyttä tukeen ja pyydä apua.

Vinkki: Hoidettavan soittonappula ei ole vihreä

  • Soittonappula on harmaa ja tila on “Poissa”

    Käyttäjällä on käytössä tietokoneen selain ja Vooler ei ole auki selaimessa. Pyydä käyttäjää avaamaan Vooler osoitteessa app.vooler.fi ja kirjautumaan sisään, jos hän ei ole kirjautuneena.
  • Soittonappula on oranssi ja tila on “Varattu.”.

    Käyttäjällä on menossa puhelu tai hänelle soitetaan parhaillaan. odota puhelun loppumista. Kun puhelu loppuu soittonappulan väri muuttuu vihreäksi ja voit soittaa hänelle.
  • Soittonappula on vihreä, mutta siinä on kaksi raitaa sekä tila on “Mobiili”.

    Käyttäjällä on mobiilaite ja siihen asennettuna Vooler appi. Vooler ei ole päällä laitteessa, laite on sammutettuna tai laite ei ole verkossa. Voit yrittää soittaa käyttäjälle ja hänen laitteensa ilmoittaa tulevasta puhelusta soittoäänellä tai mikäli hän käyttää jotakin muuta appia, niin ilmoitus tehdään ruudulla näkyvällä notifikaatiolla. Soittoaika voi olla normaalia pidempi.
    Vooleria kiosk-modessa käyttävällä asiakkaalla tämä tarkoittaa yleensä sitä, että laite on sammunut (verkkojohto irti tai sammutettu) tai ilman verkkoyhteyttä. Tarkista tilanne puhelinsoitolla tai lähikäynnillä. Tarkista sähköjohto ja käynnistä laite uudestaan. Jos vika ei poistu, ota yhteyttä Voolerin tukeen.

Vinkki: Automaattivastauksella ja kiosk-tilassa oleva tabletti ei vastaa soittoon

Vastausaika automaattivastauksessa on noin 10 – 20 sekuntia. Kokeile soittoa uudestaan. Alla on erilaisia mahdollisia vikatilanteita ja toimintaohjeet niihin.

  • Soittonappula on harmaa ja tila on “Poissa”

    Tämä on virhetilanne. Ota yhteyttä Voolerin tukeen.
  • Soittonappula on vihreä, mutta siinä on kaksi raitaa ja tila on “Mobiili”.

    Laite on sammunut (verkkojohto irti tai sammutettu) tai ilman verkkoyhteyttä. Tarkista tilanne puhelinsoitolla tai lähikäynnillä. Tarkista sähköjohto ja käynnistä laite uudestaan. Jos vika ei poistu, ota yhteyttä Voolerin tukeen.

Vinkki: Hoidettavan videokuva ei näy

  1. Tarkista onko hoidettavan kamera otettu pois päältä (kamera nappula on hoidettavan laitteella punainen). Hoitajan näytöllä näkyy hoidettavan videokuvassa pieni kamera-ikoni vasemmassa alareunassa. Soita uudestaan tai pyydä laittamaan kamera päälle.
  2. Jos kamera-ikonia ei ole näkyvissä, niin kamera on päällä. Tarkista ettei hoidettavalla ole kameran edessä estettä, esim. paperilappu tai jokin muu fyysinen este. Soita tarvittaessa uudestaan.
  3. Pyydä Vooleria etäkäynnistämään laite uudestaan, pyydä lähihoitajaa käynnistämään laite uudestaan seuraavalla lähikäynnillä tai asiakasta jos hän osaa tehdä uudelleenkäynnistämisen.
  4. Ota yhteys Voolerin tukeen.

Vinkki: Hoidettavan ääni ei kuulu

  1. Tarkista, että tablettiin ei ole kytketty mikrofonikuuloketta. Jos on niin sitä täytyy myös käyttää, jotta ääni kuuluu hyvin.
  2. Jos asiakas käyttää bluetooth-kuuloketta, tarkistakaa sen toimivuus.
  3. Pyydä Vooleria etäkäynnistämään laite uudestaan, pyydä lähihoitajaa käynnistämään laite uudestaan seuraavalla lähikäynnillä tai asiakasta jos hän kykenee tekemään sen. Paikallisesti uudelleenkäynnistys tehdään painamalla pitkään virtanappulaa. Ensimmäinen yleensä sammuttaa laitteen jatoinen kerta käynnistää sen uudestaan.
  4. Ota yhteys Voolerin tukeen.