Vooler etähoito: Etähoitajan käyttöohje tietokoneen selaimelle
Tervetuloa Voolerin etähoito -palvelun käyttäjäksi. On mukava päästä auttamaan sinua hoivapalveluiden tekemisessä. Tämä on käyttöohje on tehty helpottamaan työn tekemistä. Se sisältää käyttöohjeet, kun käytät Vooleria selaimella.
Alla voit katsoa yhdessä videossa kaikki tämän ohjesivun videot.
Kirjautuminen tietokoneen selaimella
Hoitajat voivat käyttää Vooleria tietokoneen selaimella tai Voolerin appilla tabletissa. Selaimessa ominaisuudet ovat monipuolisempia.
Tarvitset seuraavat asiat ennen käyttöönottamista:
Videopuheluiden tekemiseen kykenevä tietokone
Tietokoneessa on videokamera
Tietokoneeseen liitetty ja toimiva korvakuuloke mikrofonilla
Toimiva Internet-yhteys, suositeltavat miniminopeudet: lataus = 40Mbps ja lähetys = 20Mbps sekä ping alle 100ms
Testaa nopeus nopeustestillä esim. osoitteessa: nopeustesti.com
Jos yhteys ei ole riittävän hyvä, voit vielä testata vielä testisoitolla että toimiiko yhteys riittävän hyvin.
Käyttöönotto-ongelmiin voi tilata paikalle tulevan tukihenkilön KotiData Oy:stä.
Käyttäjätunnus ja salasana Voolerin myyjältä
Käytä omaa selainta Voolerille (suositus)
Suosittelemme Voolerin käyttämistä omalla selaimella, jolla ei tehdä muita asioita. Tällä tavalla käyttäjän on helppo käynnistää Vooler omalla selaimella ja löytää Vooler, kun se hälyttää tulevaa puhelua tai halutaan tehdä soitto asiakkaalle.
Pyydä ATK-tukea asentamaan tietokoneelle toiseksi selaimeksi jokin seuraavista: Opera, Chromium Edge tai Opera.
PyydäATK-tukea laittamaan Voolerin osoitteen “app.vooler.fi” selaimen kotisivuksi, jonka se avaa automaattisesti kun selain käynnistetään.
Voolerin verkkokyhteyden tila voi olla Online (yhteys kunnossa) tai Offline (yhteyttä ei ole). Jos yhteyttä ei ole, niin etäkäynteja ja kuvapuheluita ei voida tehdä. Alla näkyvät ikonit löytyvät sivun ylähäällä olevasta valikosta. = Internet-yhteys Vooleriin on kunnossa ja päällä. = Internet -yhteys Vooleriin on poikki eikä kuvapuheluita voida tehdä.
Kielivalinta tehdään valikosta, joka löytyy sivun yläosasta. Voit valitaa uuden kielen klikkaamalla kielivalintaa ja siinä aukeavaa uutta kieltä.
Käyttäjätilin hallinta -valikosta löytyvät käyttäjän nimi (tällä käyttäjällä “KOULUTUS TUNNUS”), ulos kirjautuminen ja salasanan nollaaminen eli vaihtaminen.
Käyttäjän etsiminen eri käyttäjäryhmistä tehdään tekstihaulla kirjoittamalla käyttäjän nimen alkuosa, jolloin saadaan näkyviin sitä vastaavat käyttäjät. Esimerkiksi hakusana “ika” näyttää käyttäjät “Mika Wenell”, “Tuija Viikari” ja “Mikael Karlsson”, koska jokaisessa nimessä löytyy tekstipätkä “ika“.
Käyttäjien tiedot kontaktilistassa sisältävät käyttäjän nimen (“Heikki harvela”), käyttäjän roolin (“Loppukäyttäjä”), käyttäjän tilan (“Paikalla“) ja soittonappulan.
Käyttäjän tila voi olla jokin seuraavista:
Käyttäjällä on Vooler päällä ja hänelle voi tehdä etäkäynnin / kuvapuhelusoiton.
Käyttäjä on kuvapuhelussa eli varattuna.
Käyttäjällä ei ole Vooler päällä tai yhteyssä Internet-verkkoon. Jos käyttäjä on kioski-tilassa olevan tabletin käyttäjä, niin hänellä on jokin seuravista ongelmista: Tabletti on pois päältä (sammutettu / akku tyhjentynyt ja sähköjohto irti seinästä) ja vaatii toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi. Jos käyttäjällä on oma mobiililaite ja hänellä on soittonappula vihreänä, niin hänelle voi soittaa ja katsoa jos hän vastaa soittoon.
Soittonappula on näkyvissä ja vihreä, kun voit soittaa käyttäjälle. Jos soittonappulaa ei ole, niin soittaminen ei ole mahdollista. Soittonappulalla on kaksi eri tilaa:
Käyttäjälle voi soittaa ja hänellä on Vooler päällä. Katso painikkeen kuva alla.
Käyttäjällä on mobiililaite, jossa Vooler ei ole päällä. Käyttäjälle voi yrittää soittaa. Katso painikkeen kuva alla.
Katso ohjevideo klikkaamalla yllä olevaa kuvaa.
Hoitajan käyttöliittymä kuvapuhelussa
Hoitajan käyttöliittymässä on selainkäyttäjällä vähän enemmän toiminnallisuuksia kuin tabletissa käytettävässä Voolerin appissa. Katso kohdasta “Kuinka teen etäkäynnin”, kuinka aloitat kuvapuhelun ja saat näkyville kuvapuhelun käyttöliittymän.
Mikrofoni päälle (vihreä) / pois päältä (punainen) <->
Videokamera päälle (vihreä) / pois päältä (punainen) <->
Lopeta puhelu klikkaamalla punaista lopeta-nappulaa
Chat-ikkuna avataan ja suljetaan alla olevan näköisellä nappulalla. Nappulan päällä näky pienessä punaisessa laatikossa lukemattomien viestien määrä. Chat ei ole suositeltava kommunikointitapa etäkäyntien aikana, mutta on käytettävissä esimerkiksi omaisten tai muiden hoitajien kanssa.
Alla olevan näköinen chat-nappula tarkoittaa, että käyttäjällä on 2 lukematonta chat-viestiä.
Videokameran vaihtaminen
Vaihda käytettävää kameraa, esim. tabletin etu- ja takakamera klikkaamalla kamera-nappulaa
Lukitse videohuone
Videohuoneeseen voidan tulla tekemällä puhelinsoitto tai salaisella huoneen kutsulinkillä. Jos olet jakanut huoneen kutsulinkkiä muille käyttäjille, niin saatat haluta lukita huoneen videopuhelun ajaksi. Tätä käytetään esimerkiksi kun tehdään samalla kutsulinkillä julkisia viriketilaisuuksia.
Videohuone on auki kun lukko-nappula on vihreä ja lukossa punainen. Klikkaamalla nappulaa lukitset ja avaat huoneen lukon. <-.>
Linkillä kutsutut käyttäjät päästetään huoneeseen klikkaamalla alla olevaa “HYVÄKSY” -nappulaa. Vastaavasti pääsy kielletään klikkaamalla “HYLKÄÄ” -nappulaa, jonka jälkeen käyttäjä ei enää voi yrittää tulla huoneeseen.
Seuraavat ominaisuudet toimivat ainoastaan tietokoneen selaimella.
Youtube-videon soittaminen play – pause -toiminteella käynnistetään klikkaamalla sinistä Youtube-nappulaa ja lopetetaan klikkaamalla punaista. <->
Lisävalikko
Avaa lisävalikko “Lisää”-nappulla ja suolje “Sulje”-nappulalla <->
Virtuaalinen taustakuva lisävalikossa
Aseta tai poista virtuaalinen taustakuva “Lisää” valikossa
Ääniasetukset lisävalikossa
Avaa mikrofonin ja kaiuttimen ääniasetukset
Kuinka teen etäkäynnin
Etäkäynti tarkoittaa kuvapuhelun soittamista hoidettavan tablettiin. Hoidettavan tabletti voi olla auto-vastaustilassa, jolloin vastaaminen tapahtuu 7 sekunnin hälytysäänen jälkeen automaattisesti.
Etsi kontaktiryhmästä henkilö, jolle haluat soittaa. Voit hakea henkilön selaamalla käyttäjälistaa tai nimihaulla.
Huomioi, että voit avata ja sulkea palveluryhmän klikkaamalla sen otsikkoa.
Henkilöllä on Vooler päällä ja hänelle voi soittaa
Henkilöllä on mobiililaite, mutta Vooler ei ole tällä hetkellä päällä. Voit yrittää soittaa hänelle ja hän vastaanottaa soiton, jos mobiililaite on päällä. Yhdistäminen voi kestää tästä johtuen pidempään.
Odota puhelun yhdistymistä. Puhelun vastaanottaja vastaa tai hänellä on auto-vastaus päällä 7 sekunnin viiveellä. Voit peruuttaa soittamisen klikkaamalla punaista hylkää-nappulaa.
Puhelun vastaanottaja voi hylätä puhelun, jolloin näet alla olevan ilmoituksen.
Videohuone ja kuvapuheluyhteys avautuvat, kun puhelu yhdistyy.
Kuinka vastaan tulevaan kuvapuheluun
Tuleva puhelu hälyttää soittoäänellä ja näyttää selaimessa tulevan puhelun tiedot.
Vastaa puheluun klikkaamalla vihreätä “HYVÄKSY” -nappulaa. Hylkää puhelu klikkaamalla punaista “HYLKÄÄ”-nappulaa.
Hyväksymisen jälkeen videohuone aukeaa ja kuvapuhelu käynnistyy.
Vahvista puhelun lopettaminen klikkaamalla “LOPETA PUHELU”-nappulaa. Jos haluat poistua puhelusta ja jättää muut jatkamaan puhelua, niin klikkaa nappulaa “POISTU TAPAAMISESTA”.
Kuinka vaihdan käytettävää kameraa
Voit vaihtaa käytettävää kameraa, jos laitteessasi on useampi kamera. Esimerkiksi tableteissa on etu- ja takakamera. Joskus vaihtamalla kameraa on helpompi näåyttää asioita.
Kamera vaihdetaan klikkaamalla kameranappulaa. Jokainen klikkkaus ottaa aina seuraavan kamaran käyttöön.
Kuinka teen ruudunjaon selaimessa
Voit tehdä ruudunjakamista tietokoneen selaimessa. Tabletissa ruudunjakaminen ei ole mahdollista.
Valitse mitä haluat jakaa (monitorin näyttö / ohjelman ikkuna kuten esim. selain) ja klikkaa sinistä “Jaa” -nappulaa. Alla on valittu näyttö 2 (sininen reunus).
Ruudun jakaminen alkaa.
Lopeta ruudun jakaminen klikkaamalla punaista ruudunjakonappulaa.
Kuinka soitan Youtube-videoita selaimessa
Voit soittaa Youtube-videoita huoneessa oleville käyttäjille, jos videoiden omistaja ei ole kieltänyt sitä Youtubessa. Lisäksi voit laittaa omia videoita ja käyttää niitä Youtuben kautta (julkisia / piilotettuja). Youtuben avulla voit näyttää videoita, puhua niiden päälle tai pysäytyksen (pause) aikana keskustella videoiden sisällöistä. Tällä tavalla on helppo tehdä valmista videomateriaalia hyödyntäen mm. jumppatuokioita tai virtuaalivierailuja eri kohteissa.
Kopioi (ctrl + c) Youtube-videon sivulinkki, esim: https://www.youtube.com/watch?v=3Q2m5BtCAxg
Kerro käyttäjille, että olet näyttämässä heille Youtube-videota.
Youtube-videon kuva aukeaa näkyville. Tässä vaiheessa voit puhua käyttäjille ja kertoa milloin video lähtee pyörimään. Aloita videon näyttäminen klikkaamalla punaista nappulaa.
Vooler kysyy iPhone ja iPad käyttäjiltä erikseen luvan videon näyttämiselle ja heidän tulee hyväksyä näyttäminen klikkaamalla “SALLI”-nappulaa.
Videon pyöriessä voit pysäyttää (pause) sen klikkaamalla alla olevan näköistä nappulaa
Kun video on pysäytetty, sinä ja käyttäjät voitte keskustella siitä tai voit kertoa lisää videosta.
Voit käynnistää videon (play) alla olevan näköisestä nappulasta
Jos haluat puhua videon päälle voit klikata kaiuttimen näköistä nappulaa (kuva alla) päälle ja pois päältä. Kun videon ääni on pois päältä, niin voit puhua videon päälle. Esim. tuolijumppavideossa voit antaa jumppaohjeita itse videoäänen sijasta.
Kun haluat lopettaa videon näyttämisen klikkaa punaista Youtube-nappulaa tai “LOPETA NÄYTTÄMINEN” -nappulaa.
Vahvista lopettaminen klikkaamalla sinistä “VAHVISTA” -nappulaa ja videohuone palaa takaisin normaalitilaan.
Kuinka vaihdan mikrofonin ja kaiuttimen ääniasetuksia selaimessa
Ääniasetuksia voi joutua joskus muokkaamaan tietokoneen selaimessa, koska tietokoneessa voi olla käytössä useampia mikrofoneja ja kaiuttimia.
Suosittelemme käyttämään seuraavia mikrofoni- ja kaiutinasetuksia:
Voolerissa systeemin oletus (default)-asetus, jolloin tietokoneen käyttäjärjestelmän ääniasetukset määräävät aina mitä käytetään.
Tietokoneen asetuksissa asetetaan kuulokemikrofoni toimimaan sekä äänilähteenä että kuulokkeena, kun se on kytketty. Muulloin käytetään tietokoneen omaa kaiutinta ja mikrofonia. Pyydä ATK-tukihenkilöä tekemään tämä ja älä muuta asetuksia.
Avautuvasta ikkunasta näet äänivalinnat mikrofoneille ja kaiuttimille. Voit katsoa missä mikrofonissa ääni kuuluu kun puhut. Mitä korkeampi vihreä vaakapalkki näåkyy, sitä voimakkaampi ääni on.
Valitse parhaiten toimiva mikrofoni puhumalla ja klikkaamalla sitä äänilähdettä, jossa ääni näyttää kuuluvan parhaiten vihreän pylvään perusteella (yläkuvasa kaksi palkkia neljässä ensmmäisessä äänilahteessä). Valittu äänilähde on merkitty vihreällä merkillä.
Testaa mistä kaiuttimesta kuulet äänen parhaiten klikkaamalla “Test” nappulaa. See soittaa piip-äänen kyseisessä kaiuttimessa. Valittu kaiutin on merkitty vihreällä merkillä.
Kun olet tyytyvöinen asetuksiin, sulje ääniasetusikkuna X-nappulasta.
Sulje lisävalikko “X Sulje”-nappulasta
Kuinka laitan virtuaalitaustan videokuvaani selaimessa
Jos haluat poistaa virtuaalisen taustan pois käytöstä, klikkaa “Ei mitään” -nappulaa
Jos haluat sumentaa taustakuvan, niin klikkaa sumennus-nappulaa
Jos haluat lisätä oman kuvan tietokoneeltasi, niin klikkaa “Lisää tausta” nappulaa JA valitse kuva tietokoneeltasi.
Kun olet tyytyväinen uuteen taustaasi, klikkaa “Käytä” -nappulaa tai jos haluat perua taustan vaihtamisen niin “Peruuta” -nappulaa.
Voit vaihtaa selaimessa virtuaalisen taustakuvan omaan videokuvaasi. Appissa tämä ei ole mahdollista.
Lopuksi sulje “Lisää” -valikko klikkaamalla “Sulje” -nappulaa
Nyt tausta on vaihdettu.
Vinkki: Mikrofoni ei toimi
Tarkista, että mikrofoni on päällä eli vihreä. Jos se on punainen klikkaa sitä laittaaksesi mikrofonin päälle.
Tarkista, että mikrofoni on kiinni laitteessa tai Bluetooth-mikrofoni on kytkettynä ja toimii laitteessa.
Lataa sivu uudestaan.
Käynnistä tietokone uudestaan ja aloita alusta.
Tarkista Voolerin ääniasetuksissa, että systeemin oletusmikrofoni on valittuna. Tarkista tietokoneen asetuksista, että toimiva mikrofonin äänisisääntulo on valittuna.
Tarkista onko korvakuuloke tai kaiutin kytkettynä laitteeseen.
Tarkista, että laitteen ääntä ei ole mykistetty laitteen asetuksissa tai äänenvoimakkuuden säätönappulalla. Kokeile laittaa ääni voimakkaammalle.
Laitteen uudelleen käynnistäminen auttaa yleensä.
Kokeile esim. Youtube-videolla tuleeko kaiuttimesta ääntä muilla ohjelmilla. Jos ei tule, niin käy tarkistamassa laitteen ääniasetukset. Kun kuulet ääntä muista ohjelmista, niin oletettavasti alat kuulla ääntä myös Voolerista.
Tarkista, että Voolerin ääniasetuksissa on valittuna systeemin oletus-ääni.
Jos muu ei auta, niin mene Voolerin ääni-asetuksiin ja valitse siellä toimiva äänilaite käyttöön.
Ota yhteyttä tukeen ja pyydä apua.
Vinkki: Hoidettavan soittonappula ei ole vihreä
Soittonappulaa ei ole ja tila on “Poissa”: Käyttäjällä on käytössä tietokoneen selain ja Vooler ei ole auki selaimessa. Pyydä käyttäjää avaamaan Vooler osoitteessa app.vooler.fi ja kirjautumaan sisään, jos hän ei ole kirjautuneena.
Soittonappulaa ei näy ja tila on “Varattu.”. Käyttäjällä on menossa puhelu tai hänelle soitetaan parhaillaan. Odota puhelun loppumista. Kun puhelu loppuu soittonappulan väri muuttuu vihreäksi ja voit soittaa hänelle.
Soittonappula on vihreä, mutta siinä on kaksi raitaa sekä tila on “Poissa”. Käyttäjällä on mobiilaite ja siihen asennettuna Voolerin appi. Vooler ei ole päällä laitteessa, laite on sammutettuna tai laite ei ole verkossa. Voit yrittää soittaa käyttäjälle ja hänen laitteensa ilmoittaa tulevasta puhelusta soittoäänellä. Mikäli hän käyttää jotakin muuta appia, niin ilmoitus tehdään ruudulla näkyvällä notifikaatiolla. Soittoaika voi olla normaalia pidempi. Vooleria kiosk-modessa käyttävällä asiakkaalla tämä tarkoittaa yleensä sitä, että laite on sammunut (verkkojohto irti tai sammutettu) tai ilman verkkoyhteyttä. Tarkista tilanne puhelinsoitolla tai lähikäynnillä. Tarkista sähköjohto ja käynnistä laite uudestaan. Jos vika ei poistu, ota yhteyttä Voolerin tukeen.
Vinkki: Automaattivastauksella ja kiosk-tilassa oleva tabletti ei vastaa soittoon
Vastausaika automaattivastauksessa on noin 10 – 20 sekuntia. Kokeile soittoa uudestaan. Alla on erilaisia mahdollisia vikatilanteita ja toimiontaohjeet niihin.
Soittonappulaa ei ole ja tila on “Poissa”: Tämä on virhetilanne. Ota yhteyttä Voolerin tukeen.
Soittonappula on vihreä, mutta siinä on kaksi raitaa sekä tila on “Mobiili” appissa ja selaimessa “Poissa”. Laite on sammunut (verkkojohto irti tai sammutettu) tai ilman verkkoyhteyttä. Tarkista tilanne puhelinsoitolla tai lähikäynnillä. Voit pyytää Vooleria käynnistämään laitteen uudelleen etänä. Tarkista sähköjohto ja käynnistä laite uudestaan. Jos vika ei poistu, ota yhteyttä Voolerin tukeen.
Vinkki: Hoidettavan videokuva ei näy
Tarkista onko hoidettavan kamera otettu pois päältä (kamera nappula on hoidettavan laitteella punainen). Hoitajan näytöllä näkyy hoidettavan videokuvassa pieni kamera-ikoni vasemmassa alareunassa.
Jos kamera-ikonia ei ole näkyvissä, niin kamera on päällä. Tarkista ettei hoidettavan kameran edessä ole estettä, esim. paperilappu tai jokin muu fyysinen este.
Pyydä Vooleria etäkäynnistämään laite uudestaan, pyydä lähihoitajaa käynnistämään laite uudestaan seuraavalla lähikäynnillä tai asiakasta jos hän kykenee tekemään sen. Paikallisesti uudelleenkäynnistys tehdään painamalla pitkään virtanappulaa. Ensimmäinen yleensä sammuttaa laitteen jatoinen kerta käynnistää sen uudestaan.
Ota yhteys Voolerin tukeen.
Vinkki: Hoidettavan ääni ei kuulu
Tarkista, että tablettiin ei ole kytketty mikrofonikuuloketta. Jos on niin sitä täytyy myös käyttää, jotta ääni kuuluu hyvin.
Jos asiakas käyttää bluetooth-kuuloketta, tarkistakaa sen toimivuus.
Pyydä Vooleria etäkäynnistämään laite uudestaan, pyydä lähihoitajaa käynnistämään laite uudestaan seuraavalla lähikäynnillä tai asiakasta jos hän kykenee tekemään sen. Paikallisesti uudelleenkäynnistys tehdään painamalla pitkään virtanappulaa. Ensimmäinen yleensä sammuttaa laitteen jatoinen kerta käynnistää sen uudestaan.